a siklóernyős is ember

az elefánt a porcelánboltban

2020. július 06. - asikloernyosisember

A tegnapi nap (2020.07.05)  margójára.

https://index.hu/belfold/2020/07/06/vertesszolos_sikloerbyo_baleset_katasztrofavedelem_riasztasi_rendszer/

https://index.hu/belfold/2020/07/05/sikloernyos_baleset_vertesszolos/ 

https://444.hu/2020/07/06/szemtanu-szerint-a-fan-akadt-sikloernyos-mentesre-erkezo-honvedsegi-helikopter-okozott-tragikus-balesetet 

http://lhsn.hu/sikloernyost-keresett-a-kutato-mento/ 

 A siklóernyős is ember. Ott vagyunk mindenhol, Fővárosban, vidéken, hegyekben, völgyekben. Van, hogy keresztbe repüljük az Országot! Vértesszőlősről Szegedre, Villányból Siófokra, Pásztóról Debrecenbe. Felhők között, szelek szárnyán. Dolgozunk, bkvz-unk, autózunk, barátaink, családunk van. Van hogy túrázunk, kerékpározunk. Szeretjük a természetet. Figyeljük a madarakat. Adózunk. Fizetünk TB-t, végigjártunk tanfolyamokat, levizsgáztunk különféle tárgyakból, fizetünk tagdíjat, van felelősségbiztosításunk. Repülünk kedvenc kis Hazánkban, közeli- és távolabbi országok nagy hegyein. Van siklóernyős klubunk, vannak szövetségeink, képzéstervünk, minisztériumi jóváhagyással. Kitanultuk a légi közlekedés szabályait. Tanultunk meteorológiát. Közösen képezzük magunkat, tanulunk egymástól, Meteorológiai Szolgálattól. El tudjuk dönteni mely napokon/időben érdemes repülnünk, melyeken okosabb otthon maradni. Pilóták vagyunk ugyanúgy, mint aki a hazahozza az utasszállítót nyaralásból, vagy mint aki egy hondvédségi csapatszállító helikoptert vezet. Csak a mi gépünk kisebb, könnyebb, olcsóbb. Elfér egy nagyobbacska hátizsákban, ezzel túrázunk fel a hegyre. Tudjuk a légtereket, tudjuk hova szabad mennünk, hova nem. Hogy kinek van elsőbbsége kivel szemben. Tanultunk aerodinamikát. Hogyan alakul ki a felhajtóerő egy szárnyprofilon. Hogy ha helikoptert látunk akkor azonnal le kell szállnunk mert nagyon veszélyes a közelében tartózkodnunk. Tudjuk hogyan kell egy esetleges vészhelyzetet kezelnünk, hiszen begyakoroljuk ezeket a helyzeteket biztonságos környezetben, oktató jelenlétében, vízfelszín felett. Szeretünk magunkra vigyázni, ezért mentőernyővel felszerelkezve repülünk, melynek segítségével probléma esetén le tudunk szállni komoly sérülés nélkül. Mindannyiunk tudja, hogy ott van közelében, melyik kezével hol találja meg. Néhányunk profik, versenyekre járnak, díjakat nyernek. Nem TAO pénzékből, saját zsebből. De szívesen teszik. Van több világ- és európa bajnokunk, számtalan rekordot tartunk. Vannak köztünk profi alpinisták, akik arra szakosodtak,hogy bajba jutott kollégákat lesegítsenek magas helyekről. És teszik is rendszeresen. (köszönet érte!)

Akkor már csak az kérdés marad, hogy ha egy mezei "hobbi siklóernyős" ennyi minden tudást, tapasztalatot el kell sajátítson mielőtt egyedül repülhet, hogy a pékbe' van az, hogy az ország elit klubja (MH), akiknek a tiszte és feladata a Haza és a Polgárok védelme mindenkor, az ő túlbuzgó segíteni akarásuk és a "majd-azt-mi-jobban-tudjuk-mint-a-civilek" hozzáállása ekkora ordas nagy hibát vét? Ne hallgassunk a bajba jutott pilótára, ne hallgassunk a szemtúra, siklóernyős társára, ne hallgassunk a Mentősökre, "majd-azt-mi-jobban-tudjuk". Nem akarunk estig ott "keccsolni", megoldjuk gyorsan+okosan. Odamegyünk a csapatszállításra optimalizált "döggel", lelógatunk egy 20m kötelet magában, és majd drukkolunk hogy megoldja a helyzet magát. Két dolog hiányzott, a szakmai kompetencia és a terv...

Ezek után szinte nem is csoda, hogy az irgalmatlan rotor szél ágakat tört és lefújta a bajba jutott pilótát. Az viszont azért nagy szerencse, hogy még nagyobb baj nem lett, és a közelben tartózkodó érdeklődő túrázóknak nem esett bajuk.

És akkor a végére megkapta ezt a helyzetet a Mentős csapat, "nesztek, oldjátok meg". Minden tiszteletem az Övék, akik a helyszínen még meg tudták őt menteni, hogy kórházba kerülhessen.

Igen, ez egy vélemény-cikk, igen, ott voltam a helyszínen, repültem én is aznap. Bajba került társam után nem sokkal startoltam. Nem, nem mentem oda okoskodni a szervekhez, láttam hogy van már ott szemtanú aki próbálja kézben tartani a helyzetet (hálás köszönet!). Nem, nem gondoltam volna amikor hazavonatoztam és még mindig köröz a nagy gép a hegygerinc fölött hogy baj lehet.

 És talán mindegy is, hogy laikus lakó jó szándékból hívta a 112, nem siklóernyős kolléga. Az milyen ország ha jobban járunk ha nem hívjuk a 112-t? Hogy lehet az hogy amatőr hibával sorolnak életveszélyes helyzetbe hivatalos szervek? (úgy, hogy többen figyelmeztették a helikopter pilótát, hogy ez egy veszélyes helyzet lesz, nem javasolják)

 Nem, nem bízom sajnos a hivatali útban, és ha én kerülök - ne adj Isten! - hasonló helyzetbe a jövőben, egyet fogok kérni a körülöttem lévőktől: csak a 112-t NE!