a siklóernyős is ember

az elefánt a porcelánboltban

2020. július 06. - asikloernyosisember

A tegnapi nap (2020.07.05)  margójára.

https://index.hu/belfold/2020/07/06/vertesszolos_sikloerbyo_baleset_katasztrofavedelem_riasztasi_rendszer/

https://index.hu/belfold/2020/07/05/sikloernyos_baleset_vertesszolos/ 

https://444.hu/2020/07/06/szemtanu-szerint-a-fan-akadt-sikloernyos-mentesre-erkezo-honvedsegi-helikopter-okozott-tragikus-balesetet 

http://lhsn.hu/sikloernyost-keresett-a-kutato-mento/ 

 A siklóernyős is ember. Ott vagyunk mindenhol, Fővárosban, vidéken, hegyekben, völgyekben. Van, hogy keresztbe repüljük az Országot! Vértesszőlősről Szegedre, Villányból Siófokra, Pásztóról Debrecenbe. Felhők között, szelek szárnyán. Dolgozunk, bkvz-unk, autózunk, barátaink, családunk van. Van hogy túrázunk, kerékpározunk. Szeretjük a természetet. Figyeljük a madarakat. Adózunk. Fizetünk TB-t, végigjártunk tanfolyamokat, levizsgáztunk különféle tárgyakból, fizetünk tagdíjat, van felelősségbiztosításunk. Repülünk kedvenc kis Hazánkban, közeli- és távolabbi országok nagy hegyein. Van siklóernyős klubunk, vannak szövetségeink, képzéstervünk, minisztériumi jóváhagyással. Kitanultuk a légi közlekedés szabályait. Tanultunk meteorológiát. Közösen képezzük magunkat, tanulunk egymástól, Meteorológiai Szolgálattól. El tudjuk dönteni mely napokon/időben érdemes repülnünk, melyeken okosabb otthon maradni. Pilóták vagyunk ugyanúgy, mint aki a hazahozza az utasszállítót nyaralásból, vagy mint aki egy hondvédségi csapatszállító helikoptert vezet. Csak a mi gépünk kisebb, könnyebb, olcsóbb. Elfér egy nagyobbacska hátizsákban, ezzel túrázunk fel a hegyre. Tudjuk a légtereket, tudjuk hova szabad mennünk, hova nem. Hogy kinek van elsőbbsége kivel szemben. Tanultunk aerodinamikát. Hogyan alakul ki a felhajtóerő egy szárnyprofilon. Hogy ha helikoptert látunk akkor azonnal le kell szállnunk mert nagyon veszélyes a közelében tartózkodnunk. Tudjuk hogyan kell egy esetleges vészhelyzetet kezelnünk, hiszen begyakoroljuk ezeket a helyzeteket biztonságos környezetben, oktató jelenlétében, vízfelszín felett. Szeretünk magunkra vigyázni, ezért mentőernyővel felszerelkezve repülünk, melynek segítségével probléma esetén le tudunk szállni komoly sérülés nélkül. Mindannyiunk tudja, hogy ott van közelében, melyik kezével hol találja meg. Néhányunk profik, versenyekre járnak, díjakat nyernek. Nem TAO pénzékből, saját zsebből. De szívesen teszik. Van több világ- és európa bajnokunk, számtalan rekordot tartunk. Vannak köztünk profi alpinisták, akik arra szakosodtak,hogy bajba jutott kollégákat lesegítsenek magas helyekről. És teszik is rendszeresen. (köszönet érte!)

Akkor már csak az kérdés marad, hogy ha egy mezei "hobbi siklóernyős" ennyi minden tudást, tapasztalatot el kell sajátítson mielőtt egyedül repülhet, hogy a pékbe' van az, hogy az ország elit klubja (MH), akiknek a tiszte és feladata a Haza és a Polgárok védelme mindenkor, az ő túlbuzgó segíteni akarásuk és a "majd-azt-mi-jobban-tudjuk-mint-a-civilek" hozzáállása ekkora ordas nagy hibát vét? Ne hallgassunk a bajba jutott pilótára, ne hallgassunk a szemtúra, siklóernyős társára, ne hallgassunk a Mentősökre, "majd-azt-mi-jobban-tudjuk". Nem akarunk estig ott "keccsolni", megoldjuk gyorsan+okosan. Odamegyünk a csapatszállításra optimalizált "döggel", lelógatunk egy 20m kötelet magában, és majd drukkolunk hogy megoldja a helyzet magát. Két dolog hiányzott, a szakmai kompetencia és a terv...

Ezek után szinte nem is csoda, hogy az irgalmatlan rotor szél ágakat tört és lefújta a bajba jutott pilótát. Az viszont azért nagy szerencse, hogy még nagyobb baj nem lett, és a közelben tartózkodó érdeklődő túrázóknak nem esett bajuk.

És akkor a végére megkapta ezt a helyzetet a Mentős csapat, "nesztek, oldjátok meg". Minden tiszteletem az Övék, akik a helyszínen még meg tudták őt menteni, hogy kórházba kerülhessen.

Igen, ez egy vélemény-cikk, igen, ott voltam a helyszínen, repültem én is aznap. Bajba került társam után nem sokkal startoltam. Nem, nem mentem oda okoskodni a szervekhez, láttam hogy van már ott szemtanú aki próbálja kézben tartani a helyzetet (hálás köszönet!). Nem, nem gondoltam volna amikor hazavonatoztam és még mindig köröz a nagy gép a hegygerinc fölött hogy baj lehet.

 És talán mindegy is, hogy laikus lakó jó szándékból hívta a 112, nem siklóernyős kolléga. Az milyen ország ha jobban járunk ha nem hívjuk a 112-t? Hogy lehet az hogy amatőr hibával sorolnak életveszélyes helyzetbe hivatalos szervek? (úgy, hogy többen figyelmeztették a helikopter pilótát, hogy ez egy veszélyes helyzet lesz, nem javasolják)

 Nem, nem bízom sajnos a hivatali útban, és ha én kerülök - ne adj Isten! - hasonló helyzetbe a jövőben, egyet fogok kérni a körülöttem lévőktől: csak a 112-t NE!

A bejegyzés trackback címe:

https://asikloernyosisember.blog.hu/api/trackback/id/tr8715985062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wadcutter 2020.07.07. 20:09:33

@bölcsbagoly: mintha nyitott mentőernyőt írtak, akkor meg az is fenn akadhatott az ágakon. Na de lefelé egy max fél méter átmérőjű fatörzsön csak le lehet ereszkedni,akármilyen ágak vannak alatta. Fenn gubbasztani 3-4 órát a fa tetején nem biztos, hogy kibírta volna görcs nélkül, mert nem kaptak volna rendesen vért a végtagjai, bár dél-amerikai indiánoknak sikerülhet.

autó 2020.07.07. 20:23:55

@Le Orme 2: Személyeskedés amit írt, ezután jogom van magát ostobának minősíteni. Csak nehogy hivatalt kapjon olyan helyen, ahol cseppnyi ész kívánatos.

röf 2020.07.07. 20:43:53

Tipikus, buzeráns ellenzéki, mindenbe belekapaszkodó, mindent belemagyarázó, izzadt-büdös erőlködés.
Független, demokratikus, szabadsajtós, vagy amit akartok.

Lámlenge 2020.07.07. 20:50:02

Ez egy olyan baleset volt, ami sajnos előfordul, tanulni kell belőle. Mint ahogy annak sem az a tanulsága, ha balesetes sérülttel a mentőautó karambolozik, hogy nem kellett volna hívni.
Vannak hibák a rendszerben, mindegyikben. Mint az összes repülésben is, nem véletlenül neveznek el alkatrészeket azokról, akik annnak a nem létezése miatt haltak meg. Én is siklóernyőzöm és nem kezdem el hibáztatni a szegény áldozatot, hogy miért is csukott az ernyő, pedig az sem nagy dicsőség...

Móg 2020.07.07. 20:50:16

@clemens: ebben a mentesben semmi hiba nem tortent.Mivel torvenyszeru,hogy egy ilyen helikopter letarolja a kornyeket.

kárárámaispj 2020.07.07. 21:04:50

"Az milyen ország ha jobban járunk ha nem hívjuk a 112-t?"
Anyád.

Ne hívd őket soha, bazmeg. Akár a fán lógsz, akár ha otthon fetrengesz perforált vakbéllel. Oldd meg magad.

ledo76 2020.07.07. 21:05:13

@röf: Semmi ellenzéki nincs abban, hogy leírjuk ha valami szarul működik. A régi rendszerben volt felforgató, izgató, stb, ha valaki kifejtette a véleményét arról, ha valami nem jó.

Luighi 2020.07.07. 21:05:47

Mondjuk abba kéne hagyni (el se kellett volna kezdeni!)a mindent centralizáljunk módszert! Ahova aztán egy mindenhez IS értő IQNUKU pártkatonát vezénylünk parancsnoknak! Ugye o1G?

Lámlenge 2020.07.07. 21:06:32

@Móg: Ha láttad avideót, akkor azt is láttad, hogy nem "törvényszerű". Nyilván a pilóta, meg mindenki olyan hülye, hogy ez eszébe sem jutott.

ledo76 2020.07.07. 21:07:00

@kárárámaispj: A perforált vakbelet lehet megugorják, ezt nem sikerült...

phls 2020.07.07. 21:07:36

@SzAdam: Hogy miért van mentős, holott nincs tűzoltós? (A rendőr más szófaj.) Egy: nagyjából azért, mert van előzmény, de nincs utózmány. Kettő: a "mentő" főnévként is poliszém, merthogy mentőautót, mentőkocsit is jelent. Három: ellentétben a másik kettővel, a mentő-ből képezhető főnév (mentős) – ezt lehet formailag melléknévnek tekinteni, de főnevesült. (Meg ige – mentőzik – is képezhető az alapszavunkból.)
Válaszd a kedvedre valót, vagy esetleg más ötleted van?

kárárámaispj 2020.07.07. 21:10:47

@ledo76: Ne hívd. Kész. Ennyi.
Aki itt a 112-t hívja az megdöglik. Ez az általános, hiszen az esetek nagy nagy százalékában ez történik.

bontottcsirke 2020.07.07. 21:15:43

Fizessenek éli prémium biztosításra, egy felszerelt sikorsky majd kimenti ojez

Lámlenge 2020.07.07. 21:22:10

@kárárámaispj: Aki itt hívja, az bizony megdöglik. Csak idő kérdése. Nem úgy, mint máshol, ahol aki felhívja, örökké élni fog!

ledo76 2020.07.07. 21:22:15

@kárárámaispj: Nem, de a posztban sem erről volt szó.

phls 2020.07.07. 21:25:24

@Le Orme 2: "Az milyen ország ha jobban járunk ha nem hívjuk a 112-t?" : "Aki ilyet leír, az egy utolsó alja rohadék és nem tárgyalóképes."
Aki ilyet válaszol (nyilván kínjában, mert értelmesebbet nem tud) egy normális, helyénvaló kérdésre, annak a válasza önmagára vonatkozik. A "tárgyalóképes"-t fölösleges volt megemlíteni, mert akar a redves veled tárgyalni. Az eredeti kérdés azért volt teljesen jogos, mert nyilván nem kizárólagosan értette a posztoló ("Soha ne hívd a 112-t, ha jót akarsz magadnak"), hanem egyedileg. Átfogalmazva: "Hogyan történhetett meg, hogy a 112-vel rosszabbul jártunk?"

kárárámaispj 2020.07.07. 21:36:26

@phls:
"Az eredeti kérdés azért volt teljesen jogos, mert nyilván nem kizárólagosan értette a posztoló ("Soha ne hívd a 112-t, ha jót akarsz magadnak")"

Na, kicsit szar ügy, hogy ennyire magyarázgatni kell, hogy mire is gondolt a költő.
Ugyanis pontosan ezt írta, baszod:
hasonló helyzetbe a jövőben, egyet fogok kérni a körülöttem lévőktől: csak a 112-t NE!

Úgyhogy szerintem is menjen a picsába, ott rohadjon meg a vakbelével, vagy a fán lógva.
Ja, egyébként az egész firkálmány pont ilyen, "a siklóernyős is ember," "Adózunk" "családunk van" mintha valami hadjárat lenne, szegény siklóernyősök ellen. Lehet kéne szervezni valami siklóernyős prájdot, vagy valami érzékenyítő tréninget, hogy a náci többségi társadalom fogadja el végre szegény siklóernyősöket.

kárárámaispj 2020.07.07. 21:38:14

@ledo76: Nem-e?
Akkor hogy értelmezed ezt?
"Az milyen ország ha jobban járunk ha nem hívjuk a 112-t? Hogy lehet az hogy amatőr hibával sorolnak életveszélyes helyzetbe hivatalos szervek?....
Nem, nem bízom sajnos a hivatali útban, és ha én kerülök - ne adj Isten! - hasonló helyzetbe a jövőben, egyet fogok kérni a körülöttem lévőktől: csak a 112-t NE!"

phls 2020.07.07. 22:00:33

@kárárámaispj: Ember(féleség)! Pont engem igazoltál. A posztoló ezt írta, helyesen idézted: "HASONLÓ helyzetbe a jövőben..." (kiemelés tőlem, phls). Tehát nem mindig, csak az ehhez hasonló helyzetekben. Jómagam pont ezt írtam: nem kizárólagos, hanem egyedi értelmű a posztoló felszólítása. Persze lehet szándékosan félreértelmezni és onnan eszeveszett lövöldözésbe kezdeni, de minek. Hacsak nem azért, hogy elsüthessed: "baszod".

blackshíp 2020.07.07. 22:02:54

@kárárámaispj: ha elolvasod a hivatkozott cikkeket, akkor kiderül, hogy úton voltak azok az emberek (ipari alpinisták) akik normálisan, szakszerűen le tudták volna hozni. De mivel hívták a 112-őt, a honvédség rácsapott a gyakorlást lehetőségre és csak azért is oda repültek, aminek az eredménye egy kómába esett siklóernyős és egy sérült mentőorvos, akire szintén ráesett egy ág...

kárárámaispj 2020.07.07. 22:04:10

@phls: Jó sötét vagy. Hasonló helyzet? Az milyen? Amikor lóg a fán? Az pont ugyanolyan.
Szóval, akkor mi a hasonló helyzet?

De mondom, semmi gáz, ne hívjátok a 112-t. Oldjátok meg a hasonló helyzeteket.

Péter108 2020.07.07. 22:11:45

@kissaby: Ott dögöljenek meg azok a köcsög madarak, ha az ejtőernyős szállni kíván. Az megvan amikor beintegettek a British ablakán?

SD9 2020.07.07. 22:31:23

@clemens: 112 hívása nélkül is le tudják szakszerűen hozni a fáról, te nyomorék. Úgyhogy nem lógott volna ott az örökkévalóságig. :)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2020.07.07. 22:31:47

Basszus itt vitatkoztok a hülyeségen! Lehet szépítgetni, meg védeni a "mundér becsületét" meg minden, de ez akkor is egy olyan hiba volt, amit nem lehet kimagyarázni. Nem tudom ki vezette a gépet, de lehet az ügyeletes takarítónőt küldték ki vele--nem tudja milyen elképesztő erőt fejtenek ki a rotorok egy ekkora gép "függeszkedése" közben? Ember!--ez a szakmája! Fölé repül? Ráereszkedik? Ennyi erővel lőhetett volna is a fára, hogy majd csak leesik az ember--mert le is esett! Ez pont az az elképesztő hiba volt, mint mikor a MI-24 lemosta a sárkányrepülőst az égről. Ezt baromira elbaszták és ennyi--tényleg kár volt hívni,....

de let e ... 2020.07.07. 23:08:20

@clemens: Ne haragudj , de azért erősen megkérdőjelezném annak a helikopter pilótának a kiképzettségét , aki egy ekkora helikopterrel 15-20 méterre ráereszkedik egy fán lógó emberre . Neki kellene a legjobban tudnia , hogy rotorszele ilyen magasságban mekkora rombolást végez maga alatt . Megbocsájthatatlan dilettantizmus volt ez a katonai pilóta részéről . Ezen nincs mit mentegetni .

szénáspop 2020.07.07. 23:14:04

örüljön, hogy nem mi-24 ment, le is szedték volna - gépágyúval

de let e ... 2020.07.07. 23:14:45

@Lámlenge: De bizony egy ekkora katonai helikopternél törvényszerű , hogy letarol mindent maga alatt . A sárga mentőhelikopter már hozott le sérültet az adott ugróhelyről úgy , hogy fél talppal ért a domboldalhoz és függeszkedve állt , amíg beemelték a sérültet , no az a kis helikopter nem tarolt le semmit maga körül .

Gaspen 2020.07.07. 23:18:20

@bölcsbagoly: Mindkét ernyő (amivel repült és a mentő is) ráterült a lombokra, az összes zsinórzattal együtt. A zsinórzat nem ám egy kupacba esik ilyenkor, hanem beleakad a fa összes létező ágába. Egy zsinór ~6-7 méter hosszú, van belőle 40-50 db egy ernyőn. Ha talajról elérhető magasságban történik ez, azt sem egyszerű leszedegetni egyenként. Ugyanezt fa tetején, egyedül végrehajtani szinte esélytelen. Én is szedtem már le sajátomat is, másét is. Nem jó móka.

Gaspen 2020.07.07. 23:28:24

@böIcsbagoly: Lehet volt nála zsinórvágó kés, de azzal csak a legvégső esetben vagdosunk. Ebben a helyzetben semmi nem ok nem volt rá. Teljesen biztonságban ült a fán, várta az úton lévő segítséget, aki egyben, sérülés nélkül le tudja szedni őt is és az ernyőt. 2-3000 euró egy ernyő ára, nem nagyon szeretjük, ha baja esik.

Balázs730628 2020.07.07. 23:35:17

Akárhogy is nézzük, a katonai helikopter életveszélyes sérülést okozott egy addig sértetlen embernek. Egy másiknak, a helyszínen levő mentőorvosnak is súlyos sérülést okozott. A helikopter pilótáját, meg aki őt odaküldte, katonai bíróság elé kéne állítani gondatlanságból okozott súlyos testi sértés vádjával. Súlyosbító tényező, hogy foglalkozás körében követték el.
Egyszer kéne egy ilyen per nagy sajtóvisszhanggal, aztán leállítanák magukat a dilettánsok.

solar flare 2020.07.08. 00:25:12

Ezeket az idióta adrenalin-freak faszkalapokat egyáltalán nem kellene menteni!

Labasmaz 2020.07.08. 07:30:26

@bölcsbagoly: Azért nem eszkábált, mert nem volt magára utalva. Vár egy kicsit, és simán leszedik, közben nem kell tönkretennie az amúgy nem olcsó felszerelését.

Labasmaz 2020.07.08. 07:35:34

Engem ez érdekelne egy kicsit jobban kifejtve:

"...van felelősségbiztosításunk."

Pontosan mire is? mert pl. az autómra, házamra nekem is van, de azzal ilyen esetben aligha megyek sokra.

Gaspen 2020.07.08. 07:47:26

@Labasmaz: Az arra való, hogy ha kárt okozunk valakinek a tulajdonában, akkor a biztosító fizet. Ilyen lehet ha valaki háztetőre száll, és törnek a cserepek, vagy parkoló autó sérül stb. Mindkettőre volt már példa. Ugyanaz, mint az autónál a KGFB. Ebben az esetben valóban nincs jelentősége a biztosításnak.

NemNick 2020.07.08. 08:02:11

@clemens: Azért halt meg, mert presztiskérdést csináltak abból, hogy nem szólnak a barlangi mentőknek (részben azért, mert akkor már a vezetőség felől nem nézték az ilyen külsősök bevonását jó szemmel...) és egy rutintalan srác kezdett alpintechnikázni.

Labasmaz 2020.07.08. 08:02:49

@Gaspen: Na igen. Azt kell mondjam, hogy sajnos pont ilyen válaszra számítottam. Vagyis arra, hogy az ilyen mentés költségeihez ez a biztosítás nem járul hozzá. De akkor ki is fizeti a révészt? Mert a siklóernyős részéről, ahogy jogi bikkfanyelven fogalmazni szokás, "ráutaló magatartás", hogy ha nem is nagyon gyakran, de egy nem extrém sportoló átlagemberhez képest azért mégiscsak látványosan gyakrabban történhet vele olyasmi, ami utóbb nem kevés költséggel, kiadással jár itt-ott...

NemNick 2020.07.08. 08:11:46

Gratulálok a foteltudós akadémia rendszeres területi ülése résztvevőinek. Ismét hozták a színvonalat.
A velük együtt ülésező, gyűlölködő, szöveget értelmezni nem tudó, narancsvallású ad-hoc szimpózium csak emel az esemény fényén...

kalevaleeeeeez 2020.07.08. 08:12:26

Azért ez egy elég paraszt írás.

Én is repültem, igaz sárkánnyal és sajnálom a srácot, de olykor a legjobb szándék mellett is okozhat bajt bárki.

Itt valóban nagyot hibázott a hadsereg, el is várom, hogy mély, valódi megbánás mellett bocsánatot kérjen a sereg, de ha valaki emiatt nem hívja a 112-t az egy marha.

A hadsereg meg kezdjen gyakorlatozni, hátha előfordul újra hasonló eset, vagy ne menjen menteni olyan helyre, ahol nincs tapasztalata és felkészültsége.

Gaspen 2020.07.08. 08:20:23

@Labasmaz: A mentőhelikopter költségeit szerintem a TB állja. Csak a mihez tartás végett : a helikopter 1 órányi repülésének a költsége mindent beleszámolva ~1 (egy) millió forint. És ez egy kisméretű, relatív kis fogyasztású repülő. Az évtizedekkel ezelőtt tervezett Mi-8 ennek többszöröse. Pár éve kijött a mentőheli egy bokasérüléshez ugyanerre a starthelyre kora délután. Aznap az volt a 15. (!!!) riasztásuk és csak ez az egy volt ernyős baleset.

A rendőr meg a kutató-mentő valószínűleg a saját költségvetéséből gazdálkodik, ami nyilván az adóforintokból keletkezik. És azt még tegyük hozzá, hogy azért az utakon látványosan több baleset történik, ahova szintén megy a helikopter, ha szükséges. És csak ismételni tudom : ehhez a konkrét eseményhez az ég világon semmiféle külső segítségre nem volt szükség.

halaloszto 2020.07.08. 08:40:57

@clemens: a szakadékban a tűzoltó pontosan azért halt meg, mert nem értett ahhoz amit csinált. Nem nagyon csinált olyat még előtte. Nem várta meg a hozzáértőt, hanem megmutatta ki a faszagyerek. Ismerős? Az egyenruha önbizalmat ad, de tudást, tapasztalatot nem.

halaloszto 2020.07.08. 08:44:52

@Helyszíni zsemle: Soha nem tudod meg. Az egyenruha lehetővé teszi nekik, hogy soha ne kelljen beszélniük róla. A nevüket sem fogod megtudni, azt sem hogy előléptették utánna vagy sem.

Ha egy civil benéz egy kereszteződést, az bíróság, bírság, felfüggesztett, újsághír. Pedig ember volt, hibázott. Ugyanez ha egy "szerv"...

halaloszto 2020.07.08. 08:47:03

@böIcsbagoly: miért kísérletezzen, ha simán megvárhatja amíg megjön a segítség, aki már csinált ilyet? Nem éhes, nem szomjas, messze még a naplemente. Neki volt kockázatelemző képessége, ő nem kockáztatott, mert minek.

Labasmaz 2020.07.08. 08:49:55

@Gaspen: Na ja. Csakhogy egy közúti balesetnél az autó KGFB-je pontosan erre is érvényes, hogy fizeti a mentést, ellátást is, ha kell. De a siklóernyős felelősségbiztosítás a leírtak szerint nem. A másik lényeges különbség, amit felfedezni vélek, hogy autóba többnyire nem azért ül az ember, hogy jól érezze magát, hanem mert dolga van valahol, ahová el akar jutni. A siklóernyőzés viszont netto élvezeti időtöltés.

Serény Vélemény 2020.07.08. 09:33:02

Valszeg az inkább úgy volt, hogy jött a minyó, és valami hasonló protokoll szerint akart eljárni, mint a "Jani esete a kompon a zajló Tiszán" című nagyszerű tudományos ismeretterjesztő krimiben láttunk. ( www.youtube.com/watch?v=ZDoIWvt3TA0 ) (vagy Tiszacsege, Komp, Jani.)
Csakhogy a siklóernyő meg ott volt a fán, ami sok-sok pénz, ezt a muksó meg valami okból nem akarta ott hagyni. Aztán a minyó addig függeszkedett 20 méteren, amíg az ág meg jól letört, és jött a gonosz gravitáció...
A H145M-ek meg még nincsenek úgy rendszerben, hogy a mentést begyakorolhatták volna róla. Az nem törte volna le az ágat.

de let e ... 2020.07.08. 09:35:51

@Labasmaz: Gondolom akkor a balesetet szenvedett motorosokról is így vélekedsz , mert a többségük nettó élvezeti időtöltésből motorozik .

de let e ... 2020.07.08. 09:38:37

@Serény Vélemény: Semmi nem indokolta a helikopteres kiemelést , szóval a mentésírányítás hibázott egy méreteset , a marha katonai pilóta meg még nagyobbat . Azzal a géppel házat lehet bontani ha ráereszkedik 15 méterre .

molnibalage 2020.07.08. 09:40:06

Értem én, hogy tragédia történt, de az az egyoldalú fröcsögés, amit a siklóernyős közösség egyes tagjai előadnak, az mondjuk úgy, hogy bicskanyitogató.

Egészen nevetséges, ahogy egyesek gyilkosság és egyéb szavakkal dobálóznak. Akkor is az lett volna, ha más szerv ment és rosszul végződött volna...? Akkor is viselkednek az emberek, amikor baleset történik mentés közben, amikor mondjuk a Mentőszolgálat visz valakit? Ők is gyilkosok?

Valószínűleg történt hiba, amit majd kivizsgálnak, de addig az, hogy egyesek itt élből elítélnek embereket nos, az kicsit gusztustalan. Úgy, hogy a túloldalon sanszosan nem nyilatkozhatnak semmit a vizsgálat lezártáig, vagy akár utána sem. A vizsgáltam majd eldönti, hogy akkor a szabályzatban, a döntési láncban vagy hol máshol volt a gond, ami ide vezetett. Ami biztos, hogy hasonló terepen hajtottak már végre mentést. Most sajnos nem sikerült.

airbase.blog.hu/2019/02/03/kotelmuvelet

A civil meg annyi hülyeséggel szórja tele a világot, amennyivel csak akarja. Így elég egyoldalú a történet. Az, hogy meg odalentről mit látott az egyszeri civil és mit értett vagy meg nem értett a mentésből az a másik fele.

Egy lehetséges forgatókönyv.
forum.htka.hu/threads/civil-rep%C3%BCl%C3%A9ssel-kapcsolatos-t%C3%A9m%C3%A1k.1584/page-65#post-708783

Kb. annyira vannak képbe a civileknél sokan, mint amikor Kecskeméten a repnapon okoskodtak egyesek, hogy a harang manőver közben a 29-es leállítja a hajtóműveit, azért lesz annyira csendes...
Kb. az alapján meg a szardobálás, hogy egy kötél kilógatásig jutottak el és nem tovább. És ebből aztán ment az extrapolálás a végtelenbe. És most olyan kommenteket lát az ember, hogy "hülye katona", "csak ölni tud" és többi marhaság...

Az is nagyon segített, ahol az FB-n a történetet megosztó ember meg olyan szövetet told be, hogy "amiket hallottam és meséltek", majd nem mond semmit. Hangulatkeltés.

Ha már hangulatkeltés. A siklórepülős közösség skilljeiről meg esetleg kérdezzék meg a pilótákat, akik rendszeresen beléjük futnak zárt légterekben. Idézek egy pilótától.

"Mesélték oktatóim jött be hozzájuk siklóernyős okató (!) a repsuliba azzal, hogy van-e olyan térképük, amin vannak ilyen izék-légterek! És ez egy siklós oktató volt..."

Labasmaz 2020.07.08. 09:43:24

@de let e ...: Ne feledd, hogy a motorosnak van olyan felelősségbiztosítása, ami érvényes erre is. Amúgy meglepődnél, hogy milyen kevesen vannak az élvezeti motorosok, és hányan használják főleg a kisebb motorokat, mopedeket (különösen vidéken) napi szinten pl. munkába járásra. Csak őket látod többet, amikor nyélgázon 120 dB hangerővel elsöpörnek melletted a két kocsisor között előre, és ők szerepelnek többet a hírekben, amikor fejreállnak.

CyberPunK 2020.07.08. 10:13:34

@molnibalage: Azért nyugtass meg, ha egyszer gyakorlóbombázást végez a légierő, de valami barom célpontnak egy várost ad meg a lőtér helyett, azért lesz annyi agyuk a pilótáknak, hogy ne bombázzanak, vagy a parancs az parancs?

molnibalage 2020.07.08. 10:17:17

@CyberPunK: Pontosan erről beszélek. Ti tényleg azt hiszitek, csak mert valaki egyenruhás, akkor az agyhalott...?

mioporfeszosz 2020.07.08. 10:19:50

Aki tudja hogyan működik a honvédség, nem igazán lepődik meg. A rendőrségnél is van, hogy végül a megtámadottakat viszik be, azt hallgatják ki X órán keresztül, akinek ellopták a kocsiját, stb, de ott legalább az egyedi ember, az egyedi rendőrben lehet egy átlag utcai szakmai tapasztalat, egy józan ész, amíg a honvédség lényegében teljes áltevékenységekkel operál egy nem létező térben, saját maguk is nagyon büszkén termelnek néha pár hősi halottat, (tűzszerészbalesetek, lazáskodó bagatelizáló napi megszokások háborús zónákban), most épp egy civilt sodortak életveszélybe.
Nyilván a jó magyar szokás szerint ostoba inkompetens buta civil ernyősök-hülye katonák sáncharc lesz belőle, mert fent ez a legkényelmesebb, köpköd egymásra a két valamiféle csoport, lesz valami vizsgálat ,esetleg a pilóta, meg a 8. valaki (marika aki felvette a valamelyik telefont) meg lesz rángatva, akik gyanítom parancsok és utasítások alapján járnak el, nem ők döntik el mikor csinálnak mit és hogyan, eztán ennyiben marad.
Hogy maga az a "mentés" ami egy életveszélyes óriásgéppel próbálja kihúzni a bajbajutottat, miközben pl a mentők kisgépére csak egy csörlő és némi képzés kellene, na ezekre nem lesz válasz sosem.

Mert ezek a dolgok magasan végződnek, és a valódi politika hatáskörébe tartoz(ná)nak, egy valódi demokráciában, ahol a közügyek valóban a köz ügyei.
Ahol meg lehetne vitatni alapvető rendszerhibákat, problémákat, lehetőségeket.
Dehát hogyan jön ahhoz mindenféle koszos civil állampolgár, hogy beleugasson a magas nagy állam felesküdött egyenruhás igazolványos ilyen olyan erői hogy végzik a dolgukat, köpködjetek szépen egymásra, mi meg majd tudjuk helyettetek.

Mondjuk én az ernyősöket csak ott nem értem(de lehet van rá magyarázat), ha ennyire gyakori a fára esés, némi szükségkötél (nem 10t szakítószilárdságú kőnehéz 500* túlbiztosított profi ipari cucc), és minimális alpinista felszerelés miért nem fér bele? A beülő úgyis rajta, pár egyszerű eszközzel 20-30 méter magasból is le lehet jönni, ha a kötél odavész, mert nem tudja csak fixre megkötni fent, az is jobb, mint ezek a kijön mindenki és csinálják a cirkuszt-bajt történet.

CyberPunK 2020.07.08. 10:22:39

@molnibalage: Te magad írtad ezt: "Az egész eset inkább annak példája, hogy a kockázatot nem ismerték és a rendszer nem tudott személyzeti oldalról kéziféket kapni, amikor egy elvileg hozzáértő mondta, hogy "ez most nem lesz jó, mert túl nagy"."

Ezek szerint nem feltétlen agyhalottak, hanem parancs alapon nem használhatják az agyukat. Vagy hogyan másként értelmeznéd ezt?

Serény Vélemény 2020.07.08. 10:27:01

@molnibalage: Csatlakozom! Szerintem tök jó, hogy van ilyen mentőcsapat helikopterrel. Olyan meg nincs, hogy valaki a fán lóg, és nem akarjuk megmenteni, majd leesik magától, vagy lejőn, ha tud...

Serény Vélemény 2020.07.08. 10:28:38

@de let e ...: "Semmi nem indokolta a helikopteres kiemelést "
Frászt! Ott volt a tüzoltósági szer a létrával?

moloy 2020.07.08. 10:43:18

@Luighi: Szerintem még korai GÉNIUSZnak tekinteni, majd a jövő eldönti. (o1G)

molnibalage 2020.07.08. 10:46:19

@CyberPunK: Vagy esetleg nem is volt kapcsolat a lentiek és fentiek között, mert pl. nincs olyan rádió? Én nem tudom. Te tudod? Ha nem, akkor lásd fent. Fröcsögés úgy, hogy nem tudjuk. Mert lehet, hogy leálltak volna, ha tudják. De én nem tudom, hogy odafent tudták-e.

Az sem világos amúgy, hogy a lenti ember hogyan mentett volna, ha ez ernyős magától nem tudott lejönni, mert nem bírta volna el a fa. Akkor hova és hogyan rögzített volna a mentés során?

Túl sok a fehér folt a történetben és teljesen egyoldalúan mutatja be sajtó, mert ezzel is lehet a haderőt, a reformot és a kormányt ütni és jó politikát csinálni abból, amiből nem kéne.

molnibalage 2020.07.08. 10:48:51

@mioporfeszosz: Ál tevékenység a tűzszerész munka, amikor lakott területről visznek akár több száz kilós bombákat is?

Mennyire mentek el otthonról...?

CyberPunK 2020.07.08. 10:56:02

@molnibalage: Ugye azzal tisztában vagy, hogy a saját magaddal vitatkozol? Te magad írtad htka-n, hogy elvileg hozzáértő mondta nekik, hogy ezt nem kéne erőltetni.

moloy 2020.07.08. 10:56:22

@halaloszto: Ez a "ki a fasza gyerek" szindróma sok helyen jön elő, pl.: a tatabányai vírus-gócpont az ott lévő megyei kórházban volt. És sajnos, "tették dolgukat" a háziorvosi rendelők is.

molnibalage 2020.07.08. 11:05:51

@CyberPunK: Akkor nem értetted meg. A siklóernyős csóka szerette volna mondani. De neki tuti nincs rádiója a honvédségi mentőheli felé.

Akkor ezt elmondta a tűzoltóknak? Ők továbbították fentre? Megkapták? Ez sem derült ki számomra egyik szövegből sem tisztán.

Nem vitatkozom magammal, csak nem érted mit írok...

liberalnazi dickheads 2020.07.08. 11:16:47

Balesetek mindenhol előfordulnak, hibák is. Te meg egy faszfej vagy aki fikázza saját hazáját. Ostoba féreg, biztos Orbán hibája nem??? Hogy rohadnál meg Te gyökér köcsög.

sakkosfx 2020.07.08. 11:17:23

Akár milyen hülye is volt A helikopternek parancsot adó tiszt akkor is ígaza volt, mert a katonai törvények szerint a főnöknek mindig igaza van! Ha nincs igaza akkor iis igaza van!

CyberPunK 2020.07.08. 11:31:28

@molnibalage: Ja, értem. Elvileg a másik helipilóta is mondta nekik, hogy nem kéne erőltetni. Másrészt a szemtanú átadta a katonáknak a fentmaradt telefonszámát, szóval, ha akartak volna, kapcsolatba léphettek volna. Már ha a saját rádiójuk összeköthető külső vonallal, ehhez nem értek.

molnibalage 2020.07.08. 11:40:34

@sakkosfx: Ez sem igaz. Csak a civil gondolja így. Ha egy vezető hülyeséget csinál és komoly következménye van, akkor el szokták meszelni.

Nylul 2020.07.08. 11:53:01

@Labasmaz: A siklóernyősnek extrém sport biztosítást is kötelező kötniük, ami egészen pontosan arra való, amit hiányolsz.

Bobby Newmark 2020.07.08. 12:11:02

@nyerafidesz: Gondolom neked folyamatosan vonalban vannak, és mondogatják neked hogy "belégzés, kilégzés, belégzés, kilégzés".

Labasmaz 2020.07.08. 12:16:33

@Nylul: Erre voltam alapvetően kíváncsi, csak ez eddig valahogyan sehogyan nem került szóba. Igaz, én sem direkt erre kérdeztem rá.

Gaspen 2020.07.08. 12:50:02

@Labasmaz: Most akkor te sajnálod tőle a mentést ? Ezek után a mentőorvosoknak meg kéne kérdeznie az út szélén fekvő sérültektől, hogy "Uram, Önnek dolga volt vagy csak úgy autózgatott ? "

]{udarauszkasz 2020.07.08. 13:04:33

Nem tudom, emlekszik-e valaki a 2003as Csobanci helikopteres balhera.
En voltam az, akit ott leszoritott egy rendorsegi MD500as, mikozben az elnoki vonatot kisertek hazafele, elneztek a Csobanc fele. A feljelentes vege az lett, hogy be kellett vonulnom katonanak a foiskolarol(!) amit meg kellett szakitani. Mindezt azert, mert fel mereszeltuk jelenteni, azt, aki megprobalt megolni.
Aki nem ismeri a sztorit, az volt a lenyeg, hogy a Balcsi felol megjelent egy MD 500as,helikopter,es olyan kozel jott, hogy latni lehetett volna benne a pilota sisakjat, ha nem tukrozodik a szelvedo. A heli tele belugyesekkel, varhato volt, kinel van a hosszabb kolbasz... Egy kulturaltabb orszagban a pilotat ugy megszivattak volna, hogy orulhet, ha kimehet meg a gyerekevel sarkanyt eregetni, nemhogy tovabbra is legijarmuvet vezethessen.
Az eredmenye a rarepulesnek az lett, hogy a faroklegcsavar legarama beomlasztotta a fejem folott a kupolat, de mivel ez akkor a legelso magas repulesem volt, az oktatom egy DHV 1es ernyot tett a hatamra. A kupola a sziklak folott 60 m-re omlott ossze, (gyakorlatilag papirzsepive gyurodott) es 30m magasan nyitottam ujra, egy hatarozott szimmetrikus fekrantassal. Az, hogy itt vagyok, a DHV 1es ernyonek is koszonheto. A leszallobol mindezt vegognezte az egesz klub. Idohiany miatt mar sajnos ritkabban repulok, ha esetleg valaki tervez rendszeres csorlos uzemet Gyor, es Mosonmagyarovar kozott, nyugodtan ertesithet.

]{udarauszkasz 2020.07.08. 13:10:00

@CyberPunK: en azt nemertem, hogy a katonak elvileg mindenfele savon tudnak forgalmazni, akkor elvileg uhf/pmr savon is. Az en civil amatorradiom tud.
de ezek nem tanultak idestova 17 ev tavlatabol sem. Forgoszarnyassal nem kozelitunk meg nem merevszarnyu legijarmuvet. Pont.
Sot, foldi szelerovel hajtott jarmuvet sem, ezalatt ertendo a kite, szorf, vitorlas... Stb.

Labasmaz 2020.07.08. 13:10:01

@Gaspen: Ezt így most konkrétan miből vetted le? Semmi ilyesmit nem írtam, de még csak nem ois utaltam rá.

Összesen az érdekelt, hogy a kényszerleszállás utáni mentés simán költségvetési alapból megy ilyenkor, azaz konkrétan az én adómmal is játszik, aki extrém sportol, mert az bevallom, nem tetszene igazán - vagy erről nekik külön gondoskodniuk kell, ha ilyesmi történik velük. Ezek szerint az utóbbi.

Szemtanú 2020.07.08. 13:30:01

Itt egy nagyon jó szakmai cikk a 112 gyengeségéről:
www.langlovagok.hu/8339/mennyi-az-annyi/

molnibalage 2020.07.08. 14:04:02

@Szemtanú: A linkelt cikk tartalmának semmi köze nincs az esethez.

lpt1 2020.07.08. 14:04:37

Egyetlen másik fa sem törött el, csak ez az egy? Melyik fafaj bír ki 5-10 méter hajlítást 20-25 méteren? Levelek se szakadtak le a video szerint? Ez a Mi-8 hogy hogy nem ölt meg maga alatt senkit a 100 km/h széllel?

www.youtube.com/watch?v=9V1JjmjQYq0

www.youtube.com/watch?v=ANdkMz9oSdo

youtu.be/7t5fCVz3vxI?t=372

BOAR 2020.07.08. 14:07:55

@molnibalage: Nincs a faszt nincs. Csak annyira korlátolt és csőlátású vagy, hogy nem tudod felfogni.
Nem nézem meg az adatlapodat mert nem érsz annyit de a megszólalásaid alapján egy igazi buta katonának tűnsz.

molnibalage 2020.07.08. 14:11:29

@BOAR: Nem vagyok egyenruhás, soha nem is voltam.

A cikk azt feszegeti, hogy címeket nem találnak meg.

Itt meg pikk pakk odatekert a helyszínre a heli és teljesen más okozhatta a sajnálatos esetet. Nem az, hogy nem tudták, hogy kinek és hova kell menni.

Nem nézem meg az adatlapodat, mert az alapján is nyilvánvaló, hogy sügér vagy.

BOAR 2020.07.08. 14:20:37

@molnibalage: Buzigyerek, látom, felfogási nehézségeid vannak. A cikk azt feszegeti bazdmeg, hogy fogalmatlan, a munkaerőpiac legaljáról származó szerencsétleneknek kell döntést hozni szigorú és ostoba szabályzat alapján majd az elbaszott döntések után nincs lehetőség elővenni a józan eszét senkinek mert a "szabál az szabál".
Ez látszott itt is, a protokol szerint kötelező szólni a dzsiájdzsóknak ők meg onnantól leugatnak és leszarnak mindenkit.
Értő olvasás buzikám...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2020.07.08. 14:28:09

@Labasmaz: Külön biztosításuk van és a biztosító csenget.

molnibalage 2020.07.08. 14:28:12

@BOAR: Most akkor döntsed már el, hogy akkor mi a probléma?

1. Az adott tevékenységet arra osztották, akik kimentek.
2. Nem a fogalmatlan emberek döntötték el ezt jogaszabályban.
3. Akik a helyszínen csinálták amit, azok nem a munkaerőpiac aljáról berángatottak, mert az nem vezet nemhogy katonai helit, de inkább mást sem.

További jó személyeskedést.

kárárámaispj 2020.07.08. 14:36:32

@mioporfeszosz:
"miközben pl a mentők kisgépére csak egy csörlő és némi képzés kellene, na ezekre nem lesz válasz sosem."
Hát baszod, addig lógj a fán, amíg a csörlőt felhegesztik a mentők gépéra, meg kapnak némi képzést...

kárárámaispj 2020.07.08. 14:37:59

@BOAR: Ja, a helikopterpilóták általában a közmunkásokból lesznek.

kárárámaispj 2020.07.08. 14:43:31

@]{udarauszkasz:
"Forgoszarnyassal nem kozelitunk meg nem merevszarnyu legijarmuvet. Pont."
Akkor sem, ha az a földön áll? Vagy a fa tetején lóg?

Bobby Newmark 2020.07.08. 15:02:06

@Labasmaz: Ezzel a házmester hozzáállással igazán elmehetsz megbaszni a kurva anyádat a ravatalon.

Ha annyira irigykedsz bazdmeg, akkor kezdj el extrémsportolni és törd össze magad. Akkor majd neked is jár mentőhelikopter, faszkalap.

BOAR 2020.07.08. 15:05:13

@kárárámaispj: Látom, az értő olvasás neked sem megy csak a narancsos büfögés...hogy szakadt volna a fejed anyádba...

Labasmaz 2020.07.08. 15:07:34

@Bobby Newmark: Nem sokkal késtél le róla, csak úgy egy bő évvel. De ravatal nem volt, mert kórházban halt meg, és azonnal hamvasztották.

De a napomat azzal együtt megkoronáztad. A címeres marha egy ekkora példányába ütközni bizony ritka nagy élmény. :-)))

]{udarauszkasz 2020.07.08. 15:30:06

@kárárámaispj: nem. Pont a fentebbi eset miatt. Fa tetejen, foldon sem, mert elfujja, mint a tollat, emberestul. Engem egyszer a porordog kapott fel, pedig az kismiska egy Mi8hoz kepest.

prakp 2020.07.08. 15:39:58

@]{udarauszkasz: Ne etesd már a nyomorult narancstálibot! Semmi értelme. Értő olvasás sem megy neki, de hónaljból lebunkózza az "ellent". Le van írva a teljes sztori, egészen bárándiig, de képtelen felfogni a faszparasztja. Annyit tud csak, hogy megin' bánncsák ezt a szegény országot.

Gym Carrey 2020.07.08. 17:05:02

Azért a pilóta tudása és képzése is felvet egy pár kérdést. Egy ilyen böhöm oktatásakor nem térnek ki arra, hogy mire használható? A pilóta meg elfelejtette ha mondták is?

]{udarauszkasz 2020.07.08. 17:18:52

@Sir Gombóc: hogy ne fujna el? Engem meg kezdo koromban a porordog kapott fel, es emelt 3 m magasra kb, de az is inkabb csak porkrampuszka volt. Font S alakura hajtogatta az ernyot, aztan visszatett. Helikopter meg plane. A sajat sulyanak megfelelo ereju legaramlatot tol lefele. Oldalra meg a forotor elleniranyu forgatonyomatekat ellensulyozza ugyanekkoraval.

]{udarauszkasz 2020.07.08. 17:24:52

@Sir Gombóc: eleg, ha odebbrant 10 metert, es vegigtol a foldon. Ha esetleg azert vagy a foldon, mert mondjuk lezuhantal/elrontottad a leszallast, megserultel, torott gerinc, koponya, miegymas, akkor meg tok jol jon, ha vegigfuj mondjuk a Mi8 a labadra, nyakadra tekeredett ernyozsinorodnal fogva a szantason.

kárárámaispj 2020.07.08. 20:10:01

@prakp: Jaaa, hogy narancstálib, mi? Ostoba fasz. Orbán vezette a gépet, meg Fletó lógott a fán, te nyomorult?
Istenem, és a magadfajta félhülyék bazmeg élnek, és szívják a levegőt.

kárárámaispj 2020.07.08. 20:13:47

@]{udarauszkasz: Egyébként a "nem merevszárnyú légijármű"-nek számít az ejtőernyős aki a földön áll? "
Vagy a fán lóg?

]{udarauszkasz 2020.07.09. 07:00:09

@kárárámaispj: a repulogep a foldon is legijarmu. A balesetet szenvedett gep is. A kibontott ernyovel a foldon tartozkodo sikloernyos is az. Ha a fan log, akkor is. Belekap a szel, a helikopter, a porordog. Oktatjak is, hogy leszallas utan hogy omlaszd ugy ossze az ernyodet, hogy ne vonszoljon vegig a szantason a szel. Allitolag halaleset is volt abbol, hogy az ernyos leszallt, valamit elrontott, beverte a fejet, eszmeletvesztes, es a szel a foldon bevitte egy folyoba.

2-More 2020.07.09. 08:04:50

@molnibalage: en voltam katona, maradjunk annyiban, hogy konyhas, kopterpilota, vezerezredes, egyik sem a leghegyesebb ceruza a tolltartoban. Aki meg az, reg eljott onnan. Es a rendorsegtol is. Aki maradt, az 90% buta mint a sar, a maradek 9% meg cezaroman egyenruhabuzi, aki imad rambot/piszkos harryt jatszani. 1% vagy annyi se, akiben van vmilyen fajta kotelessegtudat.
Ja, es hogy ontopik is legyek, voltam en is sikloernyozni, lattam embert 10 metereken a pofajan vegighuzva erzesre nem tul komoly szelben, engem 3 ember nem birt megtartani mikor elkapott a szello, szoval, ezt kb csak a retardaltak nem tudjak, hogy fa tetejen fityego ember kozelebe nem megyunk egy repulo vasuti vagonnal (igen, tudom hogy az a Mi24, de ez se volt ugye valami kis civil kavedaralo). Plane hogy ugye a katonai kopterpilota is kap az alapkikepzesen ejtoernyos oktatast, tehat arra, hogy ilyen balfaszok voltak, a vilagon semmi mentseg nincs.

]{udarauszkasz 2020.07.09. 10:02:59

@2-More: egyszer mi is beneztuk a szelet a Csobin. A Csobirol tudni kell, hogy hiaba mindeniranyu, a mikroklimaja eleg ramaty, a szel csak atlagban szokott jo lenni, 0rol felmegy 30ra,aztan megint 0ra,aztan a Balcsi felol betutul, es mondjuk a delutani gyogyibol nem lehet lejonni estere, csak a hegy mogott, ha D-i szel van.
Nekem is mertek a szelet, 20-25. A fejunk folott 2 m-el meg 30-35,csak azt mar nem lattuk. Ha nem fog meg 2 masik ember, azota is a Csobanci Var tetejen lognek :D

2-More 2020.07.09. 11:22:34

@]{udarauszkasz: ezt aki nem csinalta, vagy nem szan ra idot, elkepzelni nem tudja, de okos mint a raklap hogy itt ki volt hulye. Es akkor meg nem is ilyeneket kell megerteni, hogy nyaron egy aszfaltozott kocsibeallo szaz meteres atmeroju termiket tud csinalni ugyanilyen magasan. Vagy hogy egy lenntrol csutka kis szurke esofelho ugy fel tud szippantani mint ovodas a spagettit.